Budgetoverhevelingen
(bedragen x €1.000)
Programma | Onderwerp | Lasten | Storting in reserve | Baten (anders dan reserve) | Putting uit reserve | Saldo | Reden van overheveling | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Strategische onderzoeken | 46.600 | 0 | 0 | 0 | -46.600 | In 2019 is een onderuitputting van het out of pocket budget te zien. Het budget is in het kader van de heroverweging in 2020 geschrapt. Dit budget willen we beschikbaar houden voor strategische onderzoeken. | |
Totaal Burger en bestuur | 46.600 | 0 | 0 | 0 | -46.600 | |||
2 | Vuurwerkshow | 17.500 | 0 | 0 | 0 | -17.500 | Vanwege de mistwaarschuwing is vuurwerkshow 2019 afgelast. | |
2 | Ondermijning en weerbaarheid | 55.000 | 0 | 0 | 55.000 | 0 | Planning, fasering niet juist ingeschat | |
Totaal Openbare orde en veiligheid | 72.500 | 0 | 0 | 55.000 | -17.500 | |||
3 | Glasvezel | 45.924 | 0 | 0 | 45.924 | 0 | De middelen zijn gereserveerd voor het geval door de uitvoering schade ontstaat in de bermen. Dat kan pas na realisatie van de aanleg glasvezel worden vastgesteld. Als er daadwerkelijk schade ontstaat en het budget wordt niet overgeheveld zijn er geen middelen om die te herstellen. Het budget zal de komende jaren worden uitgegeven. | |
3 | Verbeteren klantcontact / Slim melden | 25.000 | 0 | 0 | 0 | -25.000 | Dit budget moet meegenomen worden omdat het project nog niet is afgerond. Inhoudelijk zijn vrijwel alle stappen genomen om te komen tot een slimmer (klantvriendelijker) meldsysteem in de vorm van een App Slim Melden. In de laatste fase van het project was het echter noodzakelijk om technisch nog wat punten aan te passen aan het systeem zodat het gebruiksvriendelijker wordt. Hierdoor is de planning uitgelopen. In 2020 wordt het project afgerond. | |
3 | Beheersplan IJsseloevers | 31.636 | 0 | 0 | 0 | -31.636 | Voor het beheerplan IJsseloevers zijn vanuit het college-akkoord middelen beschikbaar gesteld. Uitvoering van de maatregelen en activiteiten worden voor een deel in 2020 voortgezet. Hier is dit budget voor nodig. Voorstel is aanvullend op de overgehevelde €50.000 bij de derde kwartaalrapportage een budget van €30.000 naar 2020 over te hevelen. | |
3 | MJOP Civeltechnische kunstwerken | 330.000 | 0 | 0 | 0 | -330.000 | Het onderhoud aan de brug Schipbeeksweg wordt uitgevoerd samen met het onderhoud van 3 stuwen door Waterschap Rijn en IJssel. Om de werkzaamheden op elkaar af te stemmen is tijdens de voorbereiding besloten het werk door te schuiven naar 2020. Het budget is nodig om het areaal aan civieltechnische kunstwerken in de stad op het juiste onderhoudsniveau te houden. | |
3 | MJOP Straten, wegen en pleinen | 330.824 | 0 | 0 | 0 | -330.824 | Doordat de werkzaamheden soms complexer zijn, langere procedures moeten worden doorlopen of er beperkte capaciteit beschikbaar is, zijn niet alle middelen uitgegeven. De middelen zijn belangrijk om de kwaliteit van de wegen op het juiste niveau te brengen of te houden. Wanneer deze middelen wegvallen zal een deel van deze projecten vervallen, danwel andere geprogrammeerde projecten uit de planning voor 2020 zullen niet worden opgestart. Het gaat onder andere om de projecten buurtaanpak (Rivierenwijk, Oranjekwartier, Tjoenermarke), Godebaldplantsoen en fietsroute Roessink. | |
3 | MIND; Uitvoering verkeer- en vervoerbeleid | 131.000 | 0 | 0 | 0 | -131.000 | Bij de derde kwartaalrapportage is deze budgetoverheveling aangekondigd. De middelen worden ingezet voor verbeteren van de verkeerssituatie Zandpoort, Bokkingshang en Brinkgarage. | |
3 | Geluidswal A1 Bathmen | 0 | 858.423 | 0 | 858.423 | 0 | In combinatie met de verbreding A1 worden geluidsmaatregelen bij Bathmen uitgewerkt. Hierover is een bestuursovereenkomst met Rijkswaterstaat, de provincie Overijssel en BVB gesloten). De voorbereiding en prijsvorming is bijna gereed. Hieruit bleek dat de kosten zijn toegenomen, waardoor vertraging is opgelopen. Het over te hevelen budget is nodig om aan de afspraken conform de bestuursovereenkomst te voldoen. | |
3 | MJOP Openbare Verlichting | 300.000 | 0 | 0 | 45.000 | -255.000 | De voorbereiding voor het vervangen armaturen is gestart in 2019. Vanwege wegvallen ambtelijke capaciteit zijn de werkzaamheden doorgeschoven naar 2020. | |
3 | MJOP Openbaar Groen | 214.671 | 0 | 0 | 0 | -214.671 | Het onderhoud aan het Rijsterborgherpark en een aantal laanboomverjongingsprojecten zijn doorgeschoven naar 2020. De planning van de werkzaamheden is niet haalbaar gebleken. | |
3 | Verkoop grond Oxersteeg | 0 | 22.755 | 22.755 | 0 | 0 | Passeren van de akte is voorzien in maart 2020. | |
3 | MJOP Openbare speelgelegenheden | 35.000 | 0 | 0 | 0 | -35.000 | De aanleg van kunstgrasveld Schalkaar (multicourt) is vertraagd vanwege weersomstandigheden en vindt in 2020 plaats. | |
3 | MJOP Riolering | 100.000 | 0 | 0 | 100.000 | 0 | Dit zijn de gereserveerde middelen voor de Stromarkt. In 2020 wordt een voorstel aan de raad voorgelegd voor herinrichting Grote Kerkhof en Stromarkt. | |
Totaal Leefomgeving | 1.544.055 | 881.178 | 22.755 | 1.049.347 | -1.353.131 | |||
4 | Transitievisie warmte | 202.101 | 0 | 0 | 0 | -202.101 | Onderdeel van de decembercirculaire 2019 zijn de middelen ten behoeve van de uitvoering van de transitieversie warmte, wijkaanpak en energieloketten voor de periode tot en met 2021. Deze worden overgeheveld naar 2020. | |
4 | Transitievisie wijkaanpak | 9.997 | 0 | 0 | 0 | -9.997 | Onderdeel van de decembercirculaire 2019 zijn de middelen ten behoeve van de uitvoering van de transitieversie warmte, wijkaanpak en energieloketten voor de periode tot en met 2021. Deze worden overgeheveld naar 2020. | |
4 | Transitievisie energieloketten | 69.481 | 0 | 0 | 0 | -69.481 | Onderdeel van de decembercirculaire 2019 zijn de middelen ten behoeve van de uitvoering van de transitieversie warmte, wijkaanpak en energieloketten voor de periode tot en met 2021. Deze worden overgeheveld naar 2020. | |
4 | Circulaire Hotspots | 50.000 | 0 | 0 | 0 | -50.000 | Planning, fasering niet juist ingeschat | |
4 | Proeftuin Zandweerd | 65.620 | 0 | 65.620 | 0 | 0 | Planning, fasering niet juist ingeschat | |
4 | Omgevingsdienst | 26.000 | 0 | 0 | 26.000 | 0 | Planning, fasering niet juist ingeschat | |
Totaal Milieu | 423.199 | 0 | 65.620 | 26.000 | -331.579 | |||
5 | Kracht van Salland | 208.094 | 0 | 0 | 208.094 | 0 | De Leader ontwikkelingsstrategie strekt zicht uit over de periode 2015-2021. Voor deze periode is €300.000 beschikbaar gesteld als cofinanciering in toekomstige projecten. Vanwege vertraagde goedkeuring uit Europa kan pas relatief laat worden gestart met het initiëren van projecten vanuit de samenleving. Indien het budget niet wordt overgeheveld kunnen deze projecten niet worden uitgevoerd. | |
5 | Beeldkwaliteitsplan Binnenstad | 35.899 | 0 | 0 | 0 | -35.899 | Vanwege het wegvallen van ambtelijke capaciteit heeft het project vertraging opgelopen. Indien het budget niet wordt overgeheveld kan het beeldkwaliteitsplan niet in 2020 worden opgesteld. | |
5 | Groot onderhoud woonwagens | 100.910 | 0 | 0 | 100.910 | 0 | Momenteel zijn we met de corporaties bezig om de gemeentelijke woonwagens en standplaatsen naar de corporaties over te dragen. Voortvloeiend uit die overdracht is het mogelijk dat er bepaalde werkzaamheden moeten worden verricht. Er zijn voordelen te behalen door deze werkzaamheden te combineren met het groot onderhoud. Om die reden wordt het groot onderhoud een jaar uitgesteld, na overleg met betrokken partijen. | |
5 | Normalisatie woonwagens | 106.058 | 0 | 0 | 106.058 | 0 | De overdracht van het eigendom van de bij de gemeente in eigendom zijnde woonwagens en -standplaatsen is een complex traject dat zich over enkele jaren zal uitspreiden. De normalisatie actie loopt, waarbij de te verwachten problematiek optreedt. Dit zal in 2020 moeten worden voortgezet om onze ambitie en de afspraken met de corporaties gestand te kunnen doen. | |
5 | Ontwikkeling Stadscampus | 85.016 | 0 | 0 | 0 | -85.016 | Voor een periode van 4 jaar (tot en met 2022) is jaarlijks €100.000 beschikbaar gesteld. Als gevolg van wegvallen ambtelijke capaciteit en aanhaking externe partijen heeft het project vertraging opgelopen. | |
5 | Advisering PAS problematiek | 19.104 | 0 | 0 | 0 | -19.104 | De werkzaamheden rond de PAS problematiek is complexer en loopt langer dan verwacht. De problematiek speelt nog ten volle en zal ook het komende jaar veel inzet van de gemeente vragen. | |
5 | Ontwikkeling Stadshof | 96.329 | 0 | 0 | 0 | -96.329 | Vanwege ontmanteling van "Wonen boven winkels" is er iets later gestart, zodat de inzet nu gebundeld kan worden. | |
5 | Vitaal Platteland | 198.934 | 0 | 0 | 0 | -198.934 | In het verlengde van het Bestuursakkoord is een uitvoeringsagenda Platteland gemaakt. Dit is met vertegenwoordigers van die kernen besproken. De realisatie van de maatregelen ligt voor het overgrote deel bij de mensen van de dorpskernen zelf, waarbij de gemeente begeleidt en faciliteert, en belopen doorgaans meer dan 1 jaar. Het in de begroting opgenomen bedrag dient daartoe mede te worden gereserveerd omdat anders gemaakte afspraken, gewekte verwachtingen en het Bestuursakkoord niet kan worden waargemaakt. Bovendien ontstaat het risico dat bijdragen/subsidies van derden wegvallen omdat een deel van de gemeentelijke cofinanciering vervalt. | |
5 | Vrijwillige kavelruil | 312.175 | 0 | 312.175 | 0 | 0 | Project loopt ook nog door in 2020, overeenkomstig plan van aanpak. | |
5 | Programmeren en woningbouwopgave | 58.859 | 0 | 0 | 0 | -58.859 | Overeenkomstig het plan van aanpak is de uitvoering van het project voorzien in 2019 en 2020. De opdracht is complex, met een grote rol voor onze externe partners. Dit vraagt zorgvuldigheid en neemt doorlooptijd. Indien het budget niet wordt overgeheveld kan het plan van aanpak niet worden afgerond. | |
5 | Implementatie Omgevingswet | 61.295 | 0 | 0 | 0 | -61.295 | Begin 2020 wordt gestart met de aansluiting op het DSO (digitaal stelsel omgevingswet). Dit was in de planning eerder voorzien, maar informatie vanuit het Rijk en de ontwikkeling van de landelijke voorziening DSO heeft vertraging opgelopen. | |
Totaal Ruimtelijke ontwikkeling | 1.282.673 | 0 | 312.175 | 415.062 | -555.436 | |||
6 | Geen | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | Geen overheveling | |
Totaal Herstructurering en vastgoed | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |||
7 | Armoedebestrijding | 70.000 | 0 | 0 | 70.000 | 0 | Bij meicirculaire 2018 is voor drie jaar de decentralisatieuitkering schulden en armoede toegekend vanuit het Rijk. In 2019 is er een onderbesteding op dit budget. Budget wordt overgeheveld voor de verdere ontwikkeling van Deltaview in 2020. | |
7 | Kansen voor kinderen | 40.000 | 0 | 0 | 40.000 | 0 | Twee projecten zijn geinitieerd in 2019, maar worden concreet pas uitgevoerd in 2020. | |
Totaal Inkomensvoorziening en arbeidsmarkt | 110.000 | 0 | 0 | 110.000 | 0 | |||
8 | Innovatiebudget sociaal domein | 140.461 | 0 | 0 | 140.461 | 0 | De fasering is niet juist ingeschat. | |
8 | Bed, bad, brood | 154.448 | 0 | 0 | 0 | -154.448 | Conform de nota voortzetting BBB is het bedrag nodig om de kosten voor de periode 2020-2021 te kunnen dekken. Ook de nabetaling in de decembercirculaire van €71.000 is toegevoegd. | |
8 | Werkbudget verhoogd asielinstroom | 246.405 | 0 | 0 | 246.405 | 0 | Het over te hevelen bedrag is noodzakelijk om de diverse inburgeringsinitiatieven (o.a. jobcoaches, toeleiding naar school/werk, bijzondere bijstand, budgetbeheer) te laten doorlopen in voorbereiding op de nieuwe wet. | |
8 | Projecten Jeugd preventie | 199.727 | 0 | 0 | 199.727 | 0 | De fasering is niet juist ingeschat. | |
8 | Faciliteitenbesluit opvangcentra | 103.698 | 0 | 0 | 0 | -103.698 | Nabetaling decembercirculaire wordt geëgaliseerd met de reserve nieuwkomers | |
8 | ICT sociaal Domein | 207.235 | 0 | 0 | 207.235 | 0 | Activiteit complexer dan ingeschat, daardoor langere looptijd. | |
8 | Trainingsplan | 14.044 | 0 | 14.044 | 0 | 0 | Fasering is niet juist ingeschat | |
8 | Kansrijke start | 17.805 | 0 | 0 | 0 | -17.805 | De fasering is niet juist ingeschat. | |
Totaal Meedoen | 1.083.823 | 0 | 14.044 | 793.828 | -275.951 | |||
9 | Uittredesom Leerlingenvervoer | 240.000 | 0 | 0 | 0 | -240.000 | Activiteit complexer dan ingeschat, daardoor langere looptijd. | |
9 | Onderwijsachterstandenbeleid 2019 | 41.583 | 0 | 41.583 | 0 | 0 | Niet bestede rijksmiddelen mogen binnen de OAB periode worden ingezet | |
9 | Applicatie Leerlingzaken | 40.000 | 0 | 0 | 0 | -40.000 | Planning, fasering niet juist ingeschat door omstandigheden. | |
Totaal Jeugd en onderwijs | 321.583 | 0 | 41.583 | 0 | -280.000 | |||
10 | Haven | 50.000 | 0 | 0 | 0 | -50.000 | Planning, fasering niet juist ingeschat. | |
10 | Plattelandseconomie | 10.935 | 0 | 0 | 10.935 | 0 | Planning, fasering niet juist ingeschat. | |
10 | Cultuurvisie | 25.000 | 0 | 0 | 0 | -25.000 | Het proces van cultuurvisie tot uitvoeringsprogramma cultuur loopt door tot in 2020. | |
10 | Kunstopdrachten | 16.625 | 0 | 0 | 16.625 | 0 | Planning, fasering niet juist ingeschat. | |
10 | Onderzoek burgerweeshuis | 113.533 | 0 | 0 | 113.533 | 0 | Conform de raadsmededeling met plan van aanpak (19/11/'19) wordt de verkenning voor de haalbaarheid op een alternatieve locatie in mei 2020 opgeleverd. Het restantbudget wordt overgeheveld naar 2020. | |
10 | St. Jurriengasthuis | 31.000 | 0 | 0 | 31.000 | 0 | Planvorming vertraagd door verschillende oorzaken. | |
10 | Nieuwbouw Bibliotheek | 0 | 1.338.220 | 1.338.220 | 0 | 0 | De definitieve effectuering hiervan wordt voorzien in 2020. De opbrengst uit de verkoop van Brink 70 wordt in 2020 gestort in de vermogensreserve. | |
Totaal Economie, kunst en cultuur | 247.093 | 1.338.220 | 1.338.220 | 172.093 | -75.000 | |||
11 | Privacy Officer | 36.100 | 0 | 0 | 36.100 | 0 | Uit de inventarisatie van de werkprocessen binnen de gemeente Deventer zijn in het kader van AVG op diverse plekken dezelfde risico’s gevonden. De daartoe benodigde maatregelen en oplossingen worden dan ook gebundeld. Bij alle teams, die met privacyrisico’s te maken hebben, wordt nu gekeken hoe deze opgelost kunnen worden. Dit is bewerkelijker dan in eerste instantie was voorzien. Indien het budget niet wordt overgeheveld voldoen we niet aan de regelgeving (AVG). | |
11 | Leren en Ontwikkelen | 57.200 | 0 | 0 | 0 | -57.200 | De budgetten voor leren en ontwikkelen zijn gecentraliseerd en zijn daarbij gedurende de periode van het strategisch leer- en ontwikkelplan 2017-2020 meerjarig omgezet in een projectbudget (2017-2020). Daarmee is ervoor gezorgd dat gewerkt kan worden met meerjarige plannen en blijft eventueel nog niet ingezet budget ook beschikbaar binnen deze periode. | |
11 | Teamontwikkeling F&C | 25.000 | 0 | 0 | 0 | -25.000 | Het eenmalige budget van €25.000 voor de Teamontwikkeling wordt overgeheveld naar 2020. Met de teamontwikkeling wordt beoogd een visie te ontwikkelen voor de (nabije) toekomst, een strategie te ontwikkelen hoe dat te bereiken, welke competenties en vaardigheden daarbij horen, dat te vertalen in te verrichten taken en werkzaamheden en het team zo in te richten dat de gevraagde resultaten worden bereikt. Op die manier wordt ook duidelijk wat de gewenste formatie is. Om dit alles te bereiken, is externe procesbegeleiding nodig. | |
11 | Zaakgericht werken | 31.100 | 0 | 0 | 0 | -31.100 | Project is iets later gestart dan gepland, vandaar dat het budget voor 2019 niet geheel uitgenut omdat er pas later er een geschikte kandidaat via inhuur gevonden kon worden . Het project loopt in 2020 door. | |
11 | Eenmalige projecten ICT | 412.656 | 0 | 23.818 | 326.730 | -62.108 | Alle projecten zijn in uitvoering. Vanwege het organisatie ontwikkel- en uitvoeringsplan heeft de herprioritering uit 2017/2020 tot gevolg dat ze nog niet zijn afgerond. De resterende projecten zijn nodig om alles conform besluitvorming in het kader van de Roadmap ICT te realiseren. In 2020 zullen alle budgetten besteed worden. | |
11 | Informatieveiligheid | 140.624 | 0 | 49.922 | 72.727 | -17.975 | Het project SIEM/soc heeft vertraging opgelopen doordat Gemeente Deventer koploper is op dit gebied en de leverancier niet sneller kan leveren. Ook de implementatie van Vulnerability management (kwetsbaarheidbeoordeling), antivirus op Linux servers en (deel van) hardwarelicenties voor een representatieve testomgeving is in 2019 gestart en loopt door in 2020. | |
11 | Frictiekosten taakstelling | 106.559 | 0 | 0 | 106.559 | 0 | Voor de frictiekosten voor boventallig personeel ten gevolge van de taakstelling bedrijfsvoering is een meerjarig budget beschikbaar gesteld. De werkelijke frictiekosten voor boventalligen in 2019 zijn lager dan begroot. Het budget blijft nodig voor de nog resterende firctiekosten. Na afloop van de herplaatsingstermijnen in 2020 kan worden bepaald welke vrijval er op het meerjarig budget is en zal een voorstel worden gedaan voor de aanwending van de vrijval. | |
Totaal Bedrijfsvoering | 809.239 | 0 | 73.739 | 542.116 | -193.383 | |||
12 | Generatiepact | 96.721 | 0 | 0 | 0 | -96.721 | Het saldo op het budget Generatiepact betreft het verschil tussen de ingelegde loonsom van teams van oudere medewerkers die minder zijn gaan werken en de uitname voor inzet van jongere medewerkers.Het Generatiepact wordt vanaf 1-1-2020 anders vorm gegeven. Inleg en uitname wordt niet meer verrekend met een centraal budget Generatiepact, maar blijft binnen de loonsom van teams. Het centraal budget vervalt daarmee. Om het saldo 2019 toch in te zetten voor het doel, stimuleren van verjonging van het personeelsbestand, is het voorstel dit saldo over te hevelen naar het jongerenbudget 2020-2021. | |
12 | BTW Reintegratie | 0 | 0 | 380.000 | 0 | 380.000 | Op basis van deze ontwikkelingen heeft de gemeente Deventer onlangs het BTW effect op de kosten re-integratie over 2013 in beeld gebracht. Hierbij is uitgegaan van de methode van de belastingdienst waarbij bepaalde individuele verstrekkingen worden uitgesloten van compensatie bij het btw-compensatiefonds. Deze motivering is in november ter afstemming voorgelegd aan de belastingdienst. Het akkoord is niet ontvangen in 2019. | |
Totaal Algemene dekkingsmiddelen | 96.721 | 0 | 380.000 | 0 | 283.279 | |||
Totaal | 6.037.486 | 2.219.398 | 2.248.136 | 3.163.446 | -2.845.301 |