Dit programma omvat het onderhoud en verbetering van het onderhoud van de openbare ruimte en het uitvoeren van maatregelen voor een betere bereikbaarheid en verkeersmobiliteit, parkeren en de realisatie van nieuwe fysieke infrastructuur. De belangrijkste taken van dit programma zijn het uitvoeren van beheertaken, het veiligheidsonderhoud, het dagelijks- en regulier onderhoud, het groot onderhoud, herinrichtingen in de openbare ruimte en het exploiteren van het haven- en parkeerbedrijf. Wij regisseren de uitvoering van deze kerntaken. Tegelijkertijd transformeren wij naar een stimulerende, faciliterende en loslatende gemeente, die ruimte biedt aan burgerinitiatief en zelfbeheer.
Naast de zorg voor een (duurzame) instandhouding van de leefomgeving zijn er in de loop der jaren een aantal belangrijke zaken/waarden toegevoegd aan de maatschappelijke betekenis van de openbare ruimte voor de gemeenschap. Deze staan uitgebreid beschreven in de vastgestelde Visie Leefomgeving en worden samengevat in de hieronder genoemde 4 pijlers.
Daarnaast bestaat dit programma uit enkele publiekrechtelijke taken voor onderdelen die aan de openbare ruimte zijn gerelateerd. Dit zijn de ligplekken in de havens, inritten, rioolaansluitingen, verkeersbesluiten, kabels en leidingen en begraafplaatsen.
De verhouding tussen overheid en de samenleving verandert. Voor Deventer is de visie Leefomgeving het uitgangspunt. De visie gaat uit van 4 pijlers:
- Schoon, heel en veilig
- Bewuste inrichting
- Maximaal rendement
- Ruimte voor initiatief
Door het teruglopende investeringsvermogen bij zowel gemeente als partners transformeert de instandhouding van de openbare ruimte naar een meer organische manier van buurtvernieuwing. Wij brengen kleinschalige ontwikkelingen en reguliere beheermaatregelen organisatorisch en financieel onder in één proces.
Soort wijziging
Status
Doelstelling - Waardering openbare ruimte
Inwoners waarderen de openbare ruimte in 2018 gemiddeld met een 6,7.
Relatie met strategisch doel
Deventer werkt
In Deventer maken we werk van werk. We versterken onze economische positie en werkgelegenheid. Niet alleen is er ruimte voor de vestiging van bedrijven, we zetten actief in op het aantrekken van bedrijven. Dat vraagt om voldoende, betaalbare woningen in stad en dorpen voor onze huidige inwoners en mensen die zich hier willen vestigen. Ook blijven we inzetten op de goede bereikbaarheid van Deventer, met een ideale ligging tussen Randstad, Oost Nederland en Duitsland. De IJssel en de havenvoorzieningen kunnen bijdragen aan onze positie en aantrekkelijkheid voor bedrijven. We versterken het onderscheidend karakter van Deventer als economisch bolwerk met onze ambities op het gebied van innovatieve duurzaamheid, kenniseconomie en IT. We werken samen met onze partners aan een goede aansluiting tussen beroepsonderwijs en bedrijfsleven.
Duurzaam Deventer
Een stad die 1250 jaar oud is, kun je, gezien die lange bestaansduur, al als duurzaam typeren. Maar voor nog eens 1250 jaar is veel inzet nodig op het gebied van duurzaamheid, klimaatbeleid en een hoognodige transitie richting schone, niet-fossiele energie. Het is een lange weg te gaan, maar in Deventer gaan we stappen zetten richting energieneutraliteit en een toekomstbestendige leefomgeving. Beheer en inrichting van de leefomgeving dragen bij aan andere doelstellingen van de gemeente, zoals het aantrekkelijk houden van de stad voor bezoekers, de sociale samenhang en gezond leven.
Levendig Deventer
Deventer straalt geschiedenis en ademt cultuur. Wij vinden kunst en cultuur belangrijk, niet alleen ter verrijking van ons leven, maar ook ter vergroting van onze betrokkenheid bij de samenleving. Een sterk Deventer kan niet zonder een verrijkende programmering, die ons helpt ontspannen, vermaken, verbazen en nadenken.
Samen werken en samen leven
Wij zoeken meer verbinding met de samenleving. Participatie en actief burgerschap zijn onze uitgangspunten. Wij betrekken de inwoners zo goed mogelijk bij het opstellen van beleid en het uitvoeren van plannen. In de communicatie gebruiken we moderne media en sluiten we aan op bestaande kanalen in de verschillende wijken en dorpen. Afgelopen jaren zijn de criminaliteitscijfers gedaald en de gevoelens van veiligheid toegenomen. Wij willen deze lijn vasthouden.
Prestaties
In de openbare ruimte zorgen wij voor regulier en klein onderhoud op het vastgelegde beeldkwaliteitsniveau conform de CROW systematiek. Wij verzorgen het technisch onderhoud aan installaties en objecten (zoals bruggen, viaducten, rioolstelsel en speelplaatsen).
Toelichting
Historie
1ste kwartaal rapportage 2019
2de kwartaal rapportage 2019
3e kwartaal rapportage 2019
Toelichting 3e kwartaal rapportage 2019
Voor de onderdelen onkruidbestrijding op verharding en in het openbaar groen wordt het afgesproken kwaliteitsniveau niet gehaald.We voeren groot onderhoud en vervangingsonderhoud uit (MJOP-MIND 2019-2022; jaarschijf 2019). Bij het uitvoeren hiervan zoeken we (maximale) meerwaarde op de terreinen van beleving, participatie, gezondheid, ecologie, TEEB (waarde van groen) cradle to cradle, klimaatadaptatie, energie en social return.
Historie
1ste kwartaal rapportage 2019
2de kwartaal rapportage 2019
Toelichting 2de kwartaal rapportage 2019
Project Wezenlanden/Keizer Karellaan loopt qua uitvoering door in 2020. Uitvoering van project Buurtaanpak Draaiomsbuurt start niet in 2019 maar in 2020.3e kwartaal rapportage 2019
Toelichting 3e kwartaal rapportage 2019
Er was in 2019 een grote restopgave uit 2018. Dit is goeddeels gerealiseerd inclusief de projecten die voor 2019 geprogrammeerd stonden. Door wisselende oorzaken schuiven enkele projecten door. Project Wezenlanden/Keizer Karellaan loopt qua uitvoering door in 2020. Uitvoering van projecten Buurtaanpak Draaiomsbuurt, Kosterstraat, fietspaden Margijnenenk ca., asfaltwegen Kloosterlanden, Veentunnel en Godebaltpark starten niet in 2019 maar in 2020.Wij voeren diverse (wettelijke) beheertaken uit, waaronder:• Calamiteiten/veiligheidsonderhoud;• Storingsdienst;• Inspecties;• Storingsmeldingen;• Innen van parkeergelden en havengelden;• Gegevensbeheer;• Exploitatiekosten (huur en energie);• Belastingen;• Handhaving en Toezicht.Dit doen wij ook voor de IJsseloevers
Historie
1ste kwartaal rapportage 2019
2de kwartaal rapportage 2019
3e kwartaal rapportage 2019
Zorgdragen dat onze digitale basissystemen (registraties) op orde komen/blijven waardoor we toekomstbestendig zijn en onze kapitaalgoederen duurzaam kunnen blijven beheren en zowel inhoudelijk als financieel kunnen sturen en beheersen.
Historie
1ste kwartaal rapportage 2019
2de kwartaal rapportage 2019
3e kwartaal rapportage 2019
De ervaren overlast van ratten wordt zoveel mogelijk beperkt. Het aantal ratten wordt beheerst en het aantal meldingen van ratten in de openbare ruimte is uiterlijk vanaf eind 2021 terug op het niveau van het aantal meldingen in 2010 (totaal 20 meldingen per jaar).
Historie
1ste kwartaal rapportage 2019
2de kwartaal rapportage 2019
3e kwartaal rapportage 2019
Wij starten in 2019 met de realisatie van een nieuw skatepark.
Toelichting
Historie
1ste kwartaal rapportage 2019
2de kwartaal rapportage 2019
3e kwartaal rapportage 2019
Toelichting 3e kwartaal rapportage 2019
De voorbereiding is gestart en afhankelijk van het verloop van de ruimtelijke procedure vindt de uitvoering in 2020 plaats.Als gevolg van het veranderende klimaat neemt de kans op wateroverlast toe. Op basis van het gemeentelijk rioleringsplan voeren wij jaarlijks maatregelen uit om de druk op ons rioolstelsel te verlagen. Dit is mogelijk door het afkoppelen van hemelwater en de aanleg van infiltratieriolen die afvoeren op het oppervlaktewater. Wij verhogen het budget waardoor wij meer maatregelen kunnen nemen.
Historie
1ste kwartaal rapportage 2019
Toelichting 1ste kwartaal rapportage 2019
In 2019 worden de middelen aangewend om het klimaatadaptatieplan te maken.2de kwartaal rapportage 2019
Toelichting 2de kwartaal rapportage 2019
In 2019 worden de middelen aangewend om het klimaatadaptatieplan te maken.3e kwartaal rapportage 2019
Toelichting 3e kwartaal rapportage 2019
In 2019 worden de middelen aangewend om het klimaatadaptatieplan te maken.Wij gaan met een extra investering een kwaliteitsimpuls geven aan het openbaar gebied in het vernieuwde winkelcentrum De Flora in Colmschate.
Historie
1ste kwartaal rapportage 2019
2de kwartaal rapportage 2019
3e kwartaal rapportage 2019
Toelichting 3e kwartaal rapportage 2019
Opening heeft inmiddels plaats gevondenDoelstelling - Het verbeteren van de bereikbaarheid en doorstroming
Het verbeteren van de bereikbaarheid en doorstroming.
Relatie met strategisch doel
Deventer werkt
In Deventer maken we werk van werk. We versterken onze economische positie en werkgelegenheid. Niet alleen is er ruimte voor de vestiging van bedrijven, we zetten actief in op het aantrekken van bedrijven. Dat vraagt om voldoende, betaalbare woningen in stad en dorpen voor onze huidige inwoners en mensen die zich hier willen vestigen. Ook blijven we inzetten op de goede bereikbaarheid van Deventer, met een ideale ligging tussen Randstad, Oost Nederland en Duitsland. De IJssel en de havenvoorzieningen kunnen bijdragen aan onze positie en aantrekkelijkheid voor bedrijven. We versterken het onderscheidend karakter van Deventer als economisch bolwerk met onze ambities op het gebied van innovatieve duurzaamheid, kenniseconomie en IT. We werken samen met onze partners aan een goede aansluiting tussen beroepsonderwijs en bedrijfsleven.
Duurzaam Deventer
Een stad die 1250 jaar oud is, kun je, gezien die lange bestaansduur, al als duurzaam typeren. Maar voor nog eens 1250 jaar is veel inzet nodig op het gebied van duurzaamheid, klimaatbeleid en een hoognodige transitie richting schone, niet-fossiele energie. Het is een lange weg te gaan, maar in Deventer gaan we stappen zetten richting energieneutraliteit en een toekomstbestendige leefomgeving. Beheer en inrichting van de leefomgeving dragen bij aan andere doelstellingen van de gemeente, zoals het aantrekkelijk houden van de stad voor bezoekers, de sociale samenhang en gezond leven.
Prestaties
In 2019 gaan we verder met de planvorming van het verbeteren van de fietsstructuur rond de A1 recreatief en utilitair.
Historie
1ste kwartaal rapportage 2019
2de kwartaal rapportage 2019
3e kwartaal rapportage 2019
Toelichting 3e kwartaal rapportage 2019
Een klein gedeelte van de fietspaden (fietspad nabij het nieuwe bedrijventerrein) wordt al uitgevoerd, de rest gaat mee naar volgend jaar. Daarnaast dient voor de dekking van het volledige plan ook nog een deel van de dekking gevonden te worden. Er worden daarover gesprekken gevoerd met diverse partijen.De tunnel in de Oostriklaan wordt in 2019 opgeleverd
Historie
1ste kwartaal rapportage 2019
2de kwartaal rapportage 2019
3e kwartaal rapportage 2019
Toelichting 3e kwartaal rapportage 2019
De tunnel is opgeleverd en de afronding van de inrichting van de openbare ruimte loopt momenteel en tenslotte dient de financiele eindafrekening nog plaats te vinden.In 2018 zijn we gestart met de reconstructie van de Brinkgreverweg. In 2019 wordt deze reconstructie afgerond.
Historie
1ste kwartaal rapportage 2019
2de kwartaal rapportage 2019
3e kwartaal rapportage 2019
Toelichting 3e kwartaal rapportage 2019
Uitvoering van het bestek is nagenoeg gereed, er dienen nog enkele afrondende werkzaamheden plaats te vinden (o.a. planten van bomen) en de finaciele afronding dient nog plaats te vindenDoelstelling - Vergroten van het aantal verplaatsingen te voet, per fiets of over water
Het vergroten van het aantal verplaatsingen te voet, per fiets of over water.
Relatie met strategisch doel
Deventer werkt
In Deventer maken we werk van werk. We versterken onze economische positie en werkgelegenheid. Niet alleen is er ruimte voor de vestiging van bedrijven, we zetten actief in op het aantrekken van bedrijven. Dat vraagt om voldoende, betaalbare woningen in stad en dorpen voor onze huidige inwoners en mensen die zich hier willen vestigen. Ook blijven we inzetten op de goede bereikbaarheid van Deventer, met een ideale ligging tussen Randstad, Oost Nederland en Duitsland. De IJssel en de havenvoorzieningen kunnen bijdragen aan onze positie en aantrekkelijkheid voor bedrijven. We versterken het onderscheidend karakter van Deventer als economisch bolwerk met onze ambities op het gebied van innovatieve duurzaamheid, kenniseconomie en IT. We werken samen met onze partners aan een goede aansluiting tussen beroepsonderwijs en bedrijfsleven.
Duurzaam Deventer
Een stad die 1250 jaar oud is, kun je, gezien die lange bestaansduur, al als duurzaam typeren. Maar voor nog eens 1250 jaar is veel inzet nodig op het gebied van duurzaamheid, klimaatbeleid en een hoognodige transitie richting schone, niet-fossiele energie. Het is een lange weg te gaan, maar in Deventer gaan we stappen zetten richting energieneutraliteit en een toekomstbestendige leefomgeving. Beheer en inrichting van de leefomgeving dragen bij aan andere doelstellingen van de gemeente, zoals het aantrekkelijk houden van de stad voor bezoekers, de sociale samenhang en gezond leven.
Prestaties
We verbeteren de fietsinfrastructuur door:- reconstructie Keizer Karellaan (incl. fietspad);
- start omvorming fietspad Oerdijk tussen Cröddendijk en kom Lettele van asfalt naar beton.
- start omvormen fietsinfrastructuur Margijnenenk/Lebuinuslaan/Overstichtlaan van tegels naar asfalt.
- reconstructie Keizer Karellaan (incl. fietspad);
- start omvorming fietspad Oerdijk tussen Cröddendijk en kom Lettele van asfalt naar beton.
- start omvormen fietsinfrastructuur Margijnenenk/Lebuinuslaan/Overstichtlaan van tegels naar asfalt.
Historie
1ste kwartaal rapportage 2019
2de kwartaal rapportage 2019
Toelichting 2de kwartaal rapportage 2019
Project Margijnenenk ca. start uitvoering in 2020Project Keizer Karellaan loopt door in 20203e kwartaal rapportage 2019
We gaan door met de uitvoering van het beheerplan voor de haven.
Historie
1ste kwartaal rapportage 2019
2de kwartaal rapportage 2019
3e kwartaal rapportage 2019
Doelstelling - Vergroten van de bezoekersaantallen en verblijfsduur
Het vergroten van de bezoekersaantallen aan en de verblijfduur in de binnenstad.
Relatie met strategisch doel
Deventer werkt
In Deventer maken we werk van werk. We versterken onze economische positie en werkgelegenheid. Niet alleen is er ruimte voor de vestiging van bedrijven, we zetten actief in op het aantrekken van bedrijven. Dat vraagt om voldoende, betaalbare woningen in stad en dorpen voor onze huidige inwoners en mensen die zich hier willen vestigen. Ook blijven we inzetten op de goede bereikbaarheid van Deventer, met een ideale ligging tussen Randstad, Oost Nederland en Duitsland. De IJssel en de havenvoorzieningen kunnen bijdragen aan onze positie en aantrekkelijkheid voor bedrijven. We versterken het onderscheidend karakter van Deventer als economisch bolwerk met onze ambities op het gebied van innovatieve duurzaamheid, kenniseconomie en IT. We werken samen met onze partners aan een goede aansluiting tussen beroepsonderwijs en bedrijfsleven.
Duurzaam Deventer
Een stad die 1250 jaar oud is, kun je, gezien die lange bestaansduur, al als duurzaam typeren. Maar voor nog eens 1250 jaar is veel inzet nodig op het gebied van duurzaamheid, klimaatbeleid en een hoognodige transitie richting schone, niet-fossiele energie. Het is een lange weg te gaan, maar in Deventer gaan we stappen zetten richting energieneutraliteit en een toekomstbestendige leefomgeving. Beheer en inrichting van de leefomgeving dragen bij aan andere doelstellingen van de gemeente, zoals het aantrekkelijk houden van de stad voor bezoekers, de sociale samenhang en gezond leven.
Levendig Deventer
Deventer straalt geschiedenis en ademt cultuur. Wij vinden kunst en cultuur belangrijk, niet alleen ter verrijking van ons leven, maar ook ter vergroting van onze betrokkenheid bij de samenleving. Een sterk Deventer kan niet zonder een verrijkende programmering, die ons helpt ontspannen, vermaken, verbazen en nadenken.
Samen werken en samen leven
Wij zoeken meer verbinding met de samenleving. Participatie en actief burgerschap zijn onze uitgangspunten. Wij betrekken de inwoners zo goed mogelijk bij het opstellen van beleid en het uitvoeren van plannen. In de communicatie gebruiken we moderne media en sluiten we aan op bestaande kanalen in de verschillende wijken en dorpen. Afgelopen jaren zijn de criminaliteitscijfers gedaald en de gevoelens van veiligheid toegenomen. Wij willen deze lijn vasthouden.
Prestaties
In 2019 gaan we verder met de planvorming en voor de herinrichting van de Keizerstraat en pleinen in de binnenstad. We starten in 2019 met de herinrichting van de Keizerstraat. Wij stemmen dit af met andere ontwikkelingen in de binnenstad.
Historie
1ste kwartaal rapportage 2019
2de kwartaal rapportage 2019
3e kwartaal rapportage 2019
Toelichting 3e kwartaal rapportage 2019
Deze prestatie gaat voornamelijk over de Keizerstraat en de pleinen worden toegevoegd als aparte prestatie bij het onderdeel LebuinispleinenWe gaan verder met de vernieuwende aanpak van sturen op beleving en de aanpak van overlast en ongewenst gedrag in de openbare ruimte. De samenwerking met Philips wordt voortgezet.
Historie
1ste kwartaal rapportage 2019
2de kwartaal rapportage 2019
3e kwartaal rapportage 2019
Tot het moment dat een definitieve oplossing is voor bewaakt fietsparkeren in de binnenstad gaan wij tijdelijk de bewaakte fietsenstalling Lamme van Dieseplein doorzetten.
Historie
1ste kwartaal rapportage 2019
2de kwartaal rapportage 2019
3e kwartaal rapportage 2019
Start planvorming t.a.v. de drie pleinen; Grote Kerkhof, Stromarkt en Nieuwe Markt
Toelichting
Historie
1ste kwartaal rapportage 2019
2de kwartaal rapportage 2019
3e kwartaal rapportage 2019
Exploitatie (bedragen x €1.000) | |||||
Programma | Besloten via | Lasten | Baten | Saldo | Document |
Leefomgeving | Begroting 2019 | 34.391 | 14.243 | -20.148 | |
4e kwartaalrapportage 2018 | 2.207 | 20 | -2.187 | ||
Voorbereidingskrediet geluidsmaatregelen Bathmen | 100 | 0 | -100 | ||
Reactie op motie betaald parkeren op (koop)zondag en verlagen betaalgrens 22u | 0 | -83 | -83 | ||
Oude Oxersteeg 3, woningbouw | 0 | 23 | 23 | ||
Herinrichting Keizerstraat e.o. | -90 | 90 | |||
Financiële dekking realisatiekosten geluidmaatregelen A1 bij Bathmen | -100 | 100 | |||
Verkoop Oosterkim | 75 | 75 | 0 | ||
Voorjaarsnota 2019 | 8 | 0 | -8 | ||
Ambtelijke wijziging | -157 | 0 | 157 | ||
1e kwartaalrapportage 2019 | 471 | 0 | -471 | ||
2e kwartaalrapportage 2019 | 1.075 | 0 | -1.075 | ||
Ambtelijke wijziging | 54 | 0 | -54 | ||
Meerjarenperspectief Parkeren 2019 | 653 | 0 | -653 | ||
3e kwartaalrapportage 2019 | -1.612 | -220 | 1.392 | ||
Totaal programma | 37.075 | 14.058 | -23.017 | ||
Reserves (bedragen x€1.000) | |||||
Programma | Besloten via | Lasten | Baten | Saldo | Document |
Leefomgeving | Begroting 2019 | 394 | 1.349 | 955 | |
4e kwartaalrapportage 2018 | 20 | 2.207 | 2.187 | ||
Reactie op motie betaald parkeren op (koop)zondag en verlagen betaalgrens 22u | 0 | 83 | 83 | ||
Voorbereidingskrediet geluidsmaatregelen Bathmen | 0 | 100 | 100 | ||
1e kwartaalrapportage 2019 | 13 | 53 | 40 | ||
Oude Oxersteeg 3, woningbouw | 23 | 0 | -23 | ||
Herinrichting Keizerstraat e.o. | 90 | 0 | -90 | ||
Financiële dekking realisatiekosten geluidmaatregelen A1 bij Bathmen | 1.128 | 1.028 | -100 | ||
Ambtelijke wijziging | 90 | 0 | -90 | ||
Meerjarenperspectief Parkeren 2019 | 0 | 653 | 653 | ||
3e kwartaalrapportage 2019 | 1.314 | -321 | -1.635 | ||
Totaal programma | 3.072 | 5.152 | 2.080 | ||
Voorzieningen (bedragen x€1.000) | |||||
Programma | Besloten via | Lasten | Baten | Saldo | Document |
Leefomgeving | 4e kwartaalrapportage 2018 | 12 | 12 | 0 | |
2e kwartaalrapportage 2019 | 200 | 0 | -200 | ||
Meerjarenperspectief Parkeren 2019 | 0 | 653 | 653 | ||
Totaal programma | 212 | 665 | 453 | ||
Investeringen (bedragen x€1.000) | |||||
Programma | Besloten via | Lasten | Baten | Saldo | Document |
Leefomgeving | Begroting 2019 | 7.303 | 1.391 | -5.912 | |
Voorbereidingskrediet geluidsmaatregelen Bathmen | 100 | 0 | -100 | ||
Ambtelijke wijziging | 690 | 0 | -690 | ||
Kredietoverheveling jaarrekening 2018 | 4.628 | 1.174 | -3.454 | ||
Herinrichting Keizerstraat e.o. | 893 | 103 | -790 | ||
Financiële dekking realisatiekosten geluidmaatregelen A1 bij Bathmen | 2.328 | 1.200 | -1.128 | ||
Herinrichting fietsenstalling Centrum | 100 | 0 | -100 | ||
1e kwartaalrapportage 2019 | 1.652 | 429 | -1.223 | ||
2e kwartaalrapportage 2019 | 80 | 0 | -80 | ||
3e kwartaalrapportage 2019 | -830 | 0 | 830 | ||
Totaal programma | 16.944 | 4.297 | -12.647 |
Exploitatie prognose
(bedragen x €1.000)
Primitieve begroting | Begroting na wijziging | Rekening Prognose | Verschil Prognose | |
Lasten | 34.391 | 37.077 | 36.913 | -163 |
Baten | 14.243 | 14.059 | 16.045 | 1.986 |
Voor resultaatbestemming | -20.148 | -23.018 | -20.869 | 2.150 |
Stortingen in reserves | 394 | 3.072 | 2.457 | -615 |
Puttingen uit reserves | 1.349 | 5.152 | 3.708 | -1.443 |
Na resultaatbestemming | -19.193 | -20.938 | -19.617 | 1.321 |
Budgetoverhevelingen
(bedragen x €1.000) | |||
Onderwerp | Lasten | Baten | Saldo |
Glasvezel | 46 | 46 | 0 |
Verbeteren klantcontact / Slim melden | 25 | 0 | -25 |
Beheersplan IJsseloevers | 32 | 0 | -32 |
MJOP Civeltechnische kunstwerken | 330 | 0 | -330 |
MJOP Straten, wegen en pleinen | 331 | 0 | -331 |
MIND; Uitvoering verkeer- en vervoerbeleid | 131 | 0 | -131 |
Geluidswal A1 Bathmen | 858 | 858 | 0 |
MJOP Openbare Verlichting | 300 | 45 | -255 |
MJOP Openbaar Groen | 215 | 0 | -215 |
Verkoop grond Oxersteeg | 23 | 23 | 0 |
MJOP Openbare speelgelegenheden | 35 | 0 | -35 |
MJOP Riolering | 100 | 100 | 0 |
Totaal | 2.425 | 1.072 | -1.353 |
Saldo na resultaatbestemming en budgetoverheveling
(bedragen x €1.000) | |
Saldo | |
Saldo na resultaatbestemming | 1.321 |
Saldo budgetoverheveling | -1.353 |
Saldo na budgetoverheveling | -32 |
Toelichting voorlopig saldo na budgetoverheveling (nadeel €32.000)
Gladheidsbestrijding (nadeel €100.000)
In 2019 is er voor gladheidsbestrijding €100.000 meer uitgegeven.
Openbare verlichting (voordeel €70.000)
Als gevolg van lagere energielasten is er een voordeel van €70.000 op openbare verlichting.
Voorzieningen
(bedragen x €1.000) | ||||
Primitieve begroting | Begroting na wijziging | Rekening | Verschil | |
Uitgaven t.l.v. voorzieningen | 0 | 212 | 5 | -207 |
Inkomsten t.g.v. voorzieningen | 0 | 665 | 1.081 | 416 |
Saldo | 0 | 453 | 1.077 | 624 |
Toelichting
Storting voorziening riolering (€416.000)
De vrijvallende kapitaallasten en niet bestede budgetten groot onderhoud zijn gestort in de voorziening riolering.
Investeringen
(bedragen x €1.000) | ||||
Primitieve begroting | Begroting na wijziging | Rekening | Verschil | |
Uitgaven t.l.v. investeringen | 7.303 | 16.944 | 8.323 | -8.620 |
Inkomsten t.g.v. investeringen | 1.391 | 4.297 | 3.229 | -1.068 |
Saldo | -5.912 | -12.646 | -5.094 | 7.553 |
Toelichting
4e kwartaal
Naam | Taakveld | Voortgang | Stand van zaken | |
Beter Benutten | 2.1 | Op koers | ||
Brinkgreverweg | 2.1 | Op koers | ||
Fietsparkeren Binnenstad | 2.1 | Op koers | ||
Fietsroutes Margijnenenk - Overstichtlaan | 2.1 | Op koers | ||
Fietssnelweg Deventer-Zutphen | 2.1 | Op koers | ||
Fietsstructuur A1 zone | 2.1 | Behoeft aandacht | Zie raadsmededeling 2019-001703 | |
Geluidswal A-1 - Bathmen | 2.1 | Behoeft aandacht | In de voorbereidingsfase leidde de prijsvorming tot vertraging. Hierover is de raad via een raadsmededeling geïnformeerd en wordt de Raad in de eerste kwartaalrapportage 2020 een voorstel voorgelegd. | |
Hanzeweg - Parallelweg | 2.1 | Op koers | Financiële afwikkeling vindt in 2020 plaats. | |
Herinrichting fietsenstalling centrum | 2.1 | Op koers | ||
Herinrichting Grote Kerkhof | 2.1 | Op koers | ||
Herinrichting Keizerstraat | 2.1 | Op koers | ||
MJOP 2018 Ceintuurbaan/Zamenhof | 2.1 | Op koers | ||
MJOP 2018 Reconstructie Hanzeweg | 2.1 | Op koers | Financiële afwikkeling vindt in 2020 plaats. | |
MJOP 2019 Fietspad Oerdijk | 2.1 | Op koers | ||
MJOP 2019 Omvormen Butersdijk | 2.1 | Op koers | ||
MJOP Wezenland / Keizer Karellaan | 2.1 | Op koers | ||
Reconstructie Oosterwechelsweg | 2.1 | Op koers | ||
Skatepark | 2.1 | Op koers | ||
Tunnel Oostriklaan | 2.1 | Op koers | Financiële afwikkeling vindt in 2020 plaats. | |
Winkelcentrum Colmschate | 2.1 | Op koers | ||
Digitalisering Parkeren | 2.2 | Op koers | ||
Reconstructie Brinkgarage | 2.2 | Op koers | ||
Vervanging Kaartleesapparatuur | 2.2 | Op koers | ||
Riolering en waterhuishouding | 7.2 | Op koers |